Ilmu Baharu

Hi, assalamualaikum.

Siapa je yang tak pernah guna Microsoft Office kan? Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Powerpoint. Boleh jamin semua pernah guna, nak-nak lagi masa cikgu atau pensyarah bagi tugasan untuk buat kerja kursus atau latihan. 

Kerja kursus, kertas kerja, laporan program. 
Macam-macam jenis kertas kerja dah Nur pernah buat tapi kebanyakannya salah. Bukan salah buat kerja, tapi cara mengurus dan menggunakan Microsoft tu yang salah. Nak tau kenapa? Semuanya sebab kelas aplikasi komputer la ni. Hahahahaa. Kenapa laa ilmu ni tak diajar dari awal, tak ada laa nak bazir masa hadap laptop selama ni. 😭
Ceritanya macam ni........

Kelas aplikasi komputer minggu lepas (24.09.2019), Puan Hafiza; pensyarah Nur ajar cara nak gunakan Microsoft Word untuk buat "TABLE OF CONTENTS" atau nama lain isi kandungan, headings dan banyak lagi. Selama ni kalau guna Microsoft Word, Nur tak pernah guna 'References tab'. Sebab tak pernah faham kegunaan 'features' tu. Rupa-rupanya, tab tu laa paling banyak membantu kalau nak buat kerja kursus atau laporan nanti.
Bahagian references tab dalam Microsoft Word
Perkara pertama yang Puan Hafiza ajar, cara nak setting headings bagi setiap tajuk. Kalau tak selama ni payah laa nak tukar setiap satu tajuk tu punya jenis font dan saiz tulisan. Headings ni ada 3 jenis, heading 1 atau chapter 1 untuk tajuk utama; heading 2 untuk subchapter kepada chapter, dan heading 3 pula ialah section bagi subchapter dalam chapter. Ketiga-tiga jenis 'headings' ni ada auto format font dia untuk tolong kita bezakan setiap bahagian dalam laporan.
Heading 1 dan Heading 2
Selain headings, Nur belajar cara paling senang dan jimat masa untuk buat 'citation', bibliografi dan isi kandungan. Lepas ni, tak perlu dah nak buat kotak banyak-banyak, isi tajuk bagi setiap bahagian, buat dot banyak-banyak untuk jarak muka surat. Aduhai, sedih pula dekat diri sendiri ni bila fikir balik cara kerja dulu. Hahahaha, banyak makan masa nak buat isi kandungan, nak kena ingat nama-nama buku yang kita gunakan dalam petikan, setting sana-sini untuk kemasan. Kenapa perlu nak susahkan diri sendiri kalau dah ada cara yang lebih mudah? Betul tak? 
Butang TOC untuk buat isi kandungan tanpa perlu buat kotak dan isi secara manual ye....
Nur dapat banyak sangat-sangat input masa dalam kelas minggu lepas. Banyak lagi 'features' dalam Microsoft Word ni yang kita tak tau dan belajar lagi. Best sebenarnya sebab dapat belajar komputer, programming ni semua sebab kali terakhir belajar ICT ni pun masa Tingkatan 3. SUBJECT FAVOURITE ok. Jadi, lain kali kalau nak buat laporan atau assignment guna Microsoft Word, buat dengan cara yang betul ye. Jimat masa, jimat tenaga dan cepat.


"WORK SMARTER NOT HARDER"



Thank you,
Nurhidayati 💖

2 comments:

  1. Salam Hidayati.
    Very good job. Ayat yg teratur dan summary yg lengkap dgn gambar dan illustrasi. Fantastic.
    Cuma saya tak nampak label kat sini.
    correct that ya.
    Well done and keep it up!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih puan, insya-Allah saya akan perbaiki penulisan saya dari masa ke masa :)

    ReplyDelete

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus RSS Feed Email Pinterest

Quotes

When day is raining, I love to lie on the couch and see the dropping water.

About Me

NURHIDAYATI
指示灯
Sweet 20
Selangor
UKM,Bangi
Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan dengan Kepujian
Terima kasih sebab singgah ke blog Nur :)


Popular Posts

Visitors

Categories

Powered by Blogger.

Followers

Copyright © Pena Nurhidayati | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com